Att genomföra ett läsår- del 1 samhällskunskap

Vart fjärde år så har jag som samhällslärare inget direkt alternativ än att börja
terminen med… ja just det – Valet!

Redan innan sommarledigheten tar slut så fylls lärarforumen på socialamedier med tips och funderingar hur arbetsmomentet ska genomföras. Min vana trogen att avsluta terminen med att sätta ramar för nästa läsår, snappar upp några nya idéer till min redan utstakade plan.

En diskussion på ett forum där jag själv kommenterade ledde till  upprörda känslor.

Jag valde att dela att jag anpassar min undervisning efter elever med viss religiös övertygelse.

Vi skulle inte göra djupdykningar i varje partis program.  Vi kommer inte besöka valstugor. Det här väckte många kommentarer om att jag kompromissade med mitt uppdrag som lärare och elevers religiösa övertygelse inte skulle få styra min undervisning. Jag höll inte med utan såg det som en spännande utmaning att ta en ny väg. Är det verkligen så upprörande?

Istället skulle vi jobba med ideologier, demokratins grunder, valförfarandet i Sverige samt fyra av de valfrågor som alla partierna lyft fram som viktiga för Sverige.

Första veckan

Demokratins grunder presenterades och kluriga ord att lära lyftes fram. Vi repeterade grunderna från i våras när vi besökte Demokrativerkstaden. 

Genomgångar om de stora sammanhanget. Riksdagens egna material delas ut och hjälper elever att förstå vad det hela handlar om. Materialet är gratis och alla får egna fysiska häften att stryka under, skriva namn på och i vissa fall tappa bort.

Slutuppgiften presenteras lika så- argumenterande text ska skrivas. Ett för valet aktuellt tema ska väljas och diskuteras. Två argument för, ett motargument samt bemötande av detsamma. Källkritik, inledning och avslut- alla delar ska texten ha.

I musikväg fokuserar jag på den klassiska musiken och djävulsaccordet. En del musik och accord har faktiskt varit förbjuden tidigare. Slutuppdraget introduceras. Min kollega börjar förbereda gruppen på argumenterande texter. Kunskapskoll kring de kluriga orden.

I svenskan introducerar kollegan boken Pojken i randig pyjamas och tillsammans diskuterar vi demokrati och diktatur. Hur snabbt kan ett samhälle förändras från demokrati till något helt främmande?

Andra veckan

Demokratin i vardagen står i fokus. I material från riksdagen omnämns den som den osynliga demokratin. Hur märker eleverna i sin vardag att de lever i en demokrati? Vilka ideologier står bakom riksdagspartiernas program. Jag presenterar ideologierna som en uppsättning ingredienser som riksdagspartierna blandat för att göra just sin unika kombination som blir deras parti. Diskussionen fokuserar på jämförelser mellan 1921 och idag. Det som sågs som något främmande då är självklart idag.

Som alltid följer musiken min undervisning och visar klipp av musiker som anklagats för att hetsa ungdomen mot förfall, ja ni vet Beatles, Madonna, Whitney Houston

Tredje veckan

Ramverket som styr Sverige lyfts. Vilka lagarna är viktigast i det Svenska samhället? De fyra grundlagarna men även resten av rättsapparaten genomarbetas. Vad händer om du bryter mot lagen? Domstol.se och Brottsoffermyndigheten har mycket bra material som hjälper min undervisning framåt. Även här har regeringen.se bra material som eleven får och åter kan göra till sitt.

Hur märker du av att du lever i en demokrati i din vardag ? Vilken grundlag påverkar dig mest i din vardag? Det är frågor som eleverna fick svara på i veckans kunskapskoll.

Fjärde veckan

Normerna i samhället lyfts fram. Hur påverkar dessa vardagen? Det finns bra normer, som att stå i kö, men även normer som begränsar och således inte är bra för alla.  EXPO besöker oss och pratar om hetslagstiftningen och hatbrott. Svenska kollegan börjar fokusera mer och mer på argumenterande text och hur eleverna snart ska få göra slutprojektet med att lyfta en viktig samhällsfråga och argumentera för den.

Femte veckan

Snart närmar sig Livia Fränkels besök. Diskrimineringsgrunderna, som vi arbetade mycket med förra läsåret,
repeteras. Eleverna får göra delar av gamla nationella prov från årskurs nio. Sitter de grunder som de behöver nu när slutmomentet närmar sig och argumenterande texter ska skrivas?

Sjätte veckan

Vi fördjupar oss i diskrimineringsgrunderna och fokuserar särskilt på etnicitet, sexuellläggning och religion. Jag visar mina bilder från mitt studiebesök till  Auschwitz. Vi förbereder oss för Livias berättelser från sin tid i koncentrationslägret. Berättelsen om Bruno och hans pappa jobb i boken Pojken med den randiga pyjamasen får plötsligt en annan dimension för eleverna.

Eleverna får välja ämne till den argumenterande texten. Vill du ha möjligheter att skriva fritt eller vill du ha ett mer styrt ämnesinnehåll?

Sjunde veckan

Livia Fränkel besöker skolan och berättar sin historia. Eleverna är tagna av stundens allvar och antecknar flitigt. Innan besöket har alla fått fundera över frågor de vill ställa. Vi har läst i Om detta må ni berätta… samt tittat på filmklipp om Livia.

Utifrån deras enskilda val av argumenterande text ämne delas de in i grupper för att tillsammans sammanställa de fakta de behöver för att skriva sin text. Vilka olika argument kan de tillsammans hitta som verkligen ska få texterna att lyfta och argumentationen övertyga.

Kollegan förbereder skrivhjälpverktyg som ska underlätta för våra elever.

Åttonde veckan

Skrivar veckor för eleverna. Vi repeterar källkritik och källhänvisningsmetoder. Vidare stöttar vi lärare med tidsramar och planeringshjälp. Hur mycket måste du hinna idag för att vara klar om två veckor? Kamrat respons och korrigeringar.

Eleverna skriver flitigt och tangentbord hämtas ut för att kopplas till lärplattorna. Momentet är snart avklarat och siktet börja ställa in sig mot  starten av historiemomentet- Världskrigens tid.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*